نمایش پست تنها
قدیمی 05-02-2011, 02:35 PM   #1
amir-shamloo
(کاربر باتجربه)
 
amir-shamloo آواتار ها
 
تاریخ عضویت: Jan 2011
نوشته ها: 93
60 درباره روانشناسی صنعتی و سازمانی چه می دانید؟




درباره روانشناسی صنعتی و سازمانی چه می دانید؟





روانشناسی
صنعتی وسازمانی یکی از رشته های نوین در کشور می باشد که سعی دارد هم پای سایر رشته های مدیریتی و حتی فراتر از آن ها به بررسی ساختار وعوامل مربوط به اشتغال و مسائل روانی و فیزیکی محیط کار بپردازد.

شاید بتوان تفاوت عمده این رشته را با سایر رشته های مدیریتی و رشته هایی مانند MBA در توجه بیشتر مباحث این رشته به روابط انسانی موجود در محیط کار و توجه به جنبه های روانشناختی محیط کار و در نظر گرفتن نقش عوامل انسانی در مشاغل است

( به طور مثال در بخشی از تحقیقات مربوط به این رشته به بررسی این موضوع می پردازد که چه ویژگی های شخصیتی برای برخی مشاغل کارآمد تر هستند - و به بررسی چنین سوالاتی پرداخته می شود- که ؛ آیا افراد درونگرا می توانند در مشاغلی که نیاز به ارتباطات کلامی بسیار قوی و روابط بالا دارد موفق باشند؟ آیا می توان افراد برون گرا را برای سمت های مدیریتی برگزید؟ چه کسانی باید استخدام شوند و ... که این مسائل در حیطه روانشناسی هستند و نه رشته های مدیریتی )

ورود روانشناسی به عرصه پرفراز و نشیب مدیریت سبب شد تا با استفاده از نظریه‌ها و مکتب‌های گوناگون روانشناسی و با استناد و برقراری روابط انسانی به تبیین شخصیت و رفتار فرد در سازمان پرداخته شود و مفاهیمی مانند انگیزش و رفتار سازمانی مورد تاکید و دقت قرار گیرد. انسان گرامی‌ترین گوهر آفرینش و ناشناخته‌ترین آن است.

amir-shamloo آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول